Den mekaniska katten - Torey Hayden


Hayden är till yrket doktor och lärare och arbetar med specialpedagogik, alltså arbetar med barn som behöver extra stöd av olika skäl. Det märks i hennes böcker. Jag läste Den mekaniska katten med relativt låga förväntningar för många år sen. Boken tillhörde min syster som inte ville läsa den och i brist på annat läste jag den. I dag är jag riktigt glad över att jag läste boken.

Conor är en liten pojke som har fått diagnosen autism. Han får träffa familjeterapeuten James som observerar hur Conor beter sig. Conor öppnar sig allt mer och James får uppleva Conors sätt att avskärma sig från världen. Conors mamma Laura träffar även James och berättar för honom om hennes fiktiva värld och vem Torgon är.

Boken fängslar mig oerhört mycket och jag har läst den minst två gånger. Den handlar inte bara om Conor utan även om hans familj, särskilt hans mamma. Jag tycker tyvärr att berättelsen om hans mamma tar upp lite för mycket plats för berättelsen om Conor är väldigt intressant. Boken avslöjar lite åt gången om Conor och hans mamma Laura och jag blir mer intresserad av att förstå helheten.     

Boken får 3/5, det är nästan att den får 4 men av varierande orsaker når den inte hela vägen upp.
den är klart läsvärd och Hayden har fler bra böcker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0