Köttfärs... så klart...

rolig rubrik eller hur =)
När vi handlade köttfärs senast köpte vi mycket köttfärs eftersom det var bra pris på det,
jag tänkte bara ge små tips när man köpt ett stort lass inför infrysningen.

Vi delar alltid upp köttfärsen i 500 eller 400 gram, senast gjorde jag hamburgare av ett lass köttfärs. Det är super goa hamburgare som jag gör innan infrysningen som är lätta att bara ta fram när man har lite tid.

500 gram köttfärs
2 kapsyler Liquid smoke, (ger otroligt god smak till hamburgaren)
1-2 vitlöksklyftor
1 ägg
några droppar tabasco
salta och peppra.

blanda allt och platta till 4 hamburgare. Frys ner dessa och använd smörpappper så de inte fastnar i varann.
Servera gärna med coleslaw, rödlök, bacon och friscobröd.  

Adana kebab eller ett enklare namn köttfärsspett är också en go maträtt som går att frysa, detta är mitt eget recept:
500 gram köttfärs
2-3 msk spiskummin (om man vill)¨
2 msk paprikapulver
2 msk chilipulver
2 msk persilja
1 ägg
salt och peppar

trä blandningen på träspett som fryses in, använd gärna här också smörpapper så de inte fastnar ihop.
Stek dessa och servera gärna med tzatziki, ris, tomater, grillad paprika, och något gott bröd.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0